60-talets 100 bästa låtar (50-1)

50 left banke - i've got something on my mind (1967)

anledningen till att det är denna låt som fastnat mest i skallen är ju troligtvis jens lekmans förtjänst.
bäst: (0:15) så fort steve martin öppnar käften och låten slår bort black cab-vibbarna.

49 cream - sunshine of your love (1968)

clapton och riffet!
bäst: (3:55) organiserat kaos. tyvärr slutar låten femton sekunder senare.

48 the pentangle - hunting song (1969)
13th century rock n' roll.
bäst: (0:21) jacqui mcshees röst.

47 elvis presley - suspicious minds (1969)

hört denna? bra. next.
bäst: (2:45) elvis kvider ut "and don't you know i'm..." under trummorna. belive every word he says.

46 francoise hardy - tous les garcons et les filles (1962)

fastän jag har lyssnat in mej på långt ifrån allt francoise hardy gjort, så kan detta inte vara annat än hennes bästa låt. jag kan inte ett ord franska, men envisas ändå att sjunga med varje gång. alltså inte på det sättet att jag inte vet vad orden betyder, utan på 'jag sjunger vad som låter bra i mitt huvud och jag skiter i hur det låter'-sättet. ungefär efter "tous les garcons..." försvinner jag bort i min egen blandning av franska och rövarspråk. men skit samma, bra musik har inga gränser. inte jag heller, för den delen.
bäst: (0:34) jo, jag vet. det är musiken som det handlar om. fast jag har ju som sagt ingen aning om vad låten handlar om, jag läste ju för fan tyska i skolan. jag älskar denna videon. så fort hon visar sej och startar sina huvudryckningar så dör jag. så underbart vacker. och hon har ett par kindben vilken transa som helst hade offrat kuken för att få.




45 buffalo springfield - expecting to fly (1967)

stannar tiden för er också när ni hör den?
bäst: (2:49) young upprepar "babe, now you know i'd try", och låten rinner sakta ur ens händer.

44 olle adolphson - trubbel (1961)

en av de finaste visorna någonsin, och skriven av en av tidernas stiligaste karlar där över.
bäst: (2:26) visans otäcka förvandling när hammaren avslöjar sej bakom kavajen.

43 jimi hendrix - all along the watchtower (1968)

hendrix tog en redan fantastisk dylanlåt till skyarna och gjorde den monumental.
bäst: (3:20) "...the wind began to howl", trummorna, vrålet, och gitarren.

42 the beatles - i will (1968)

den där lilla vackra bagatellballaden på den vita plattan som det tog mccartney sextiosju tagningar att få rätt på.
bäst: (1:34) de sista tio sekunderna.

41 neil young - down by the river (1969)

kanske youngs största epos.
bäst: (1:54-4:54) och jag som egentligen hatar gitarrsolon.


40 otis redding - i've been loving you too long (1965)

titeln säger allt.
bäst: (2:15) otis menar allvar.

39 nick drake - saturday sun (1969)

detta är periodmusik för mej. ibland vill jag totalt försvinna in i minimalistisk musik, ibland kliar det över hela kroppen och man vill inget hellre än fly till trummor och elektriska gitarrer. i vilken fas jag är när jag gör denna listan låter jag vara osagt.
bäst: (2:30) "saturday sun won't come and see me today", och man ligger i fosterställning på parketten med vinylskivor kramade mot bröstet.

eller va fan säger jag? sätt på psycho istället...

38 the sonics - psycho (1965)

hans olofssons ord från pop #10 ekar i bakhuvudet, "om din skivspelare överlever the sonics lär den hålla livet ut".
bäst: (0:58) "waaaaaaoooow!!"

37 bob dylan - i want you (1966)

den som kan lyssna på denna utan ett mysigt leénde vinner ett tuggummi och ett kantstött ex av blonde on blonde. vad fan det nu betyder.
bäst: (0:35) ler du ännu?

36 david bowie - space oddity (1969)

major tom etc.
bäst: (1:23) liftoff.

35 john coltrane - a love supreme pt. 1: acknowledgement (1965)

första spåret från det bästa jazzalbumet jag hört.
bäst: (4:54) trumpeten formas till det som en minut senare kommer bli orden "a love supreme".

34 dusty springfield - son of a preacher man (1968)

mäktig vit soul.
bäst: (1:59) dustys samspel med kören.

33 evie sands - i can't let go (1965)

ännu mäktigare vit soul.
bäst: (0:59) "baby... baby... baby! baby!!"

32 the velvet underground - i'll be your mirror (1967)

som femme fatale, fast bättre. nico har aldrig låtit coolare.
bäst: (1:50) det fadande "i'll be your mirror"

31 bob dylan - visions of johanna (1966)

jag orkar inte analysera denna låten längre. jag envisar bara att ha med denna på varenda blandskiva jag gör till mina homies louise och johanna. det räcker långt.
bäst: (4:34) "even mona lisa must've had the highway blues / you can tell by the way she smiles"


30 the byrds - draft morning (1968)

från favvon the notorious byrds brothers. funderade på att plocka med den fantastiska triad en sekund, men den kom väl på plats 107 säger vi.
bäst: (0:00) övergången från natural harmony.

29 cornelis vreeswijk - sjuttonde balladen (1969)

några av evert taubes vackraste visor sjöng han aldrig själv in, inbjudan till bohuslän är ett fint exempel. cornelis gjorde dom bästa taubetolkningarna någonsin på cornelis sjunger taube, och jag undrar om inte hans fritiof anderssons paradmarsch borde platsa på listan nånstans.
bäst: (2:50) den lilla pausen innan den sista raden "...och dricker stolt min ädla sångmö till"

28 love - live and let live (1967)

låten med kanske de bästa öppningsraderna någonsin, "the snot has caked against my pants, it has turned into crystal / there's a bluebird sitting on a branch / i guess i'll take my pistol / i've got it in my hand, because he's on my land"
bäst: (0:03) nyss nämnda text.




27 johnny cash - a boy named sue (1969)

från cash's san quentin spelning.
bäst: (1:39) publikens jubel medan sue presenterar sej för sin far på en nedsliten saloon.

26 procol harum - a whiter shade of pale (1967)

denna låt ska helst spelas i stora tomma industrilokaler. för det rätta soundet...
bäst: (0:01) världens bästa orgelintro.

25 aretha franklin - i say a little prayer (1968)

tråkigt val, jag vet. men det är ju så bra.
bäst: (0:14) de enkla, men geniala öppningsraderna.

24 tim hardin - reason to believe (1965)

skriver man så här fina låtar under heroinberoende så måste jag fan testa.
bäst: (0:32) "someone like you makes it hard to live without somebody else / someone like you makes it easy to give / never thinking of myself""

23 pugh rogefeldt - love, love, love (1969)

pionärgroove med världens skummaste text.
bäst: (0:01) loffes eminenta öppningstrummor.

22 iggy and the stooges - i wanna be your dog (1969)

för en drös år sedan så var jag på den lokala lilla puben i hålan jag en gång växt upp i. en långhårig kille kollade upp genom sin halvdruckna öl och såg min the stooges-badge jag hade fäst på väskan. han var nyinflyttad från en storstad, och blev glad att någon där verkade ha det minsta till musiksmak. vi började babbla musik men han blev förvånad när jag sa att jag inte hade hört i wanna be your dog. i sin fylla slängde han ur sej att han minsann skulle göra en skiva till mej med en massa bra musik, och då skulle självklart stoogeslåten vara med. han fick min adress. vi skålade. vi sjöng. vi sa farväl. vi spydde säkert.

idag har jag hört i wanna be your dog, många gånger. men jag väntar fortfarande på den där skivan.
bäst: (1:23) "well, c'moooaan!!"

21 the beatles - rain (1966)

helt enkelt en av de bästa b-sidorna som gjorts.
bäst: (0:08) ringo starrs trummor (hans bästa stund enligt honom själv) som snart följs av lennons "if the raaaiin comes..."


20 the band - i shall be released (1968)

ju mer jag skriver ju mer framstår 1968 som guldåret på sextiotalet. detta är bara ett av bevisen.
bäst: (1:07) "they say every man needs protection, they say every man must fall / yet i swear i see my reflection, some place so high above this wall"

19 bob dylan - like a rolling stone (1967)

minns du när du hörde den första gången?
bäst: (0:01) play it fucking loud!

18 james brown - give it up or turn it loose (1969)

ett sväng som heter duga.
bäst: (4:33) låten går ner på standby och brown mässar "clap ya hands... stomp ya feet...". en minut senare slänger han ur sej ett "clyde!" och trummorna återvänder.

17 neil young - cowgirl in the sand (1969)

tio minuter härligt crazy horse-mangel.
bäst: (8:01:) tredje versen, "hello woman of my dreams..." etc.

16 the kinks - waterloo sunset (1967)

terry, julie, ray davies & lilla jag.
bäst: (0:44) davies sjunger "as long as i gaze on waterloo sunset, i am in paradise", och man förflyttas automatiskt till sitt smultronställe, vare sej det är solnedgången i waterloo, göteborgs skärgård eller skolgården där man fick sin första kyss.

15 bob dylan - love minus zero / no limit (1965)

så bra att jag hostar upp lite blod. dylan har sällan låtit vackrare.
bäst: (0:04) mitt hjärta smälter varenda gång jag hör öppningsraden "my love, she speaks like silence", så jag lurar bara jag mej själv om jag inte väljer den.





14 the ronettes - be my baby (1963)

det känns som det är skrivit i sten att denna ska vara med. men det är ju en helt fantastisk låt, så varför inte?
bäst: (0:01) brian wilsons besatthet av trummorna är kanske inte svår att förstå.

13 the beatles - i'm only sleeping (1966)

harrison spelar baklänges på en av beatles absolut bästa låtar.
bäst: (0:45) det där lilla korta gitarriffet som låter helt felplacerat dom första hundra gångerna man hör låten, men numera låter helt genialisk.

12 nina simone - sinnerman (1965)

power! power! power! power! power to the lord!
bäst: (4:54) pianot kommer in.

11 the first edition - just dropped in (to see what condition my condition was in) (1968)

aah... kenny rogers! amerikas svar på hasse andersson. detta var jimi hendrix favoritlåt, enligt rogers själv.
bäst: (1:00) "i pushed my soul in a deep dark hole and then i followed it in / i watched myself crawlin' out as i was creawlin' in". ganska långt ifrån island in the stream som man kan komma egentligen.




10 olle adolphson - grön kväll i margretelund (1966)

"den svenska sommaren fanns säkert innan evert taube, men ingen visste hur den lät" var det någon som skrev nån gång. jag håller väl med, ingen har nog beskrivit sommaren som taube, varken före eller efter hans död. förutom olle adolphson i november 1966. bättre än alla taubes sommarvisor tillsammans.
bäst: (2:48) har inte intrycket och dofterna av kräftor, fågelsång och nyklippt gräs uppenbarat sej vid detta laget så är du ett hopplöst fall.

9 the beach boys - god only knows (1966)

uttjatade ord, men kanske världens finaste kärlekslåt.
bäst: (2:00) rösterna överlappar varandra och världen blir, om bara för en liten stund, en underbar plats att leva i.

8 the 13th floor elevators - you're gonna miss me (1966)

två och en halv minuters djupdykning i roky ericksons hjärna.
bäst: (0:05) gitarren, ett svagt "ducka-ducka-ducka-ducka" i bakgrunden och ett vrål. hur kan man inte älska det?

7 neil young - cinnamon girl (1969)

öppningsspåret på youngs' mästerliga everybody knows this is nowhere (och det är ett mästerverk om något). det finns kanske mäktigare låtar på lp'n, men vette fan om dom är bättre. liveversionen från 4 way street-plattan är också helt fantastisk.
bäst: (1:59) "you see your baby loves to dance... yeah! yeah! yeah!"

6 velvet underground - heroin (1967)

"en fullt ologisk låt" hade jag antecknat i en gammal expressen när jag började skissa på denna listan i en bil nånstans i sverige. vad menade jag med det? fan vet. en tidlöst svävande småkaotisk koloss till låt, hade kanske varit mer logiskt.
bäst: (5:20) trummorna försvinner bort och reed sjunger om "all the dead bodies piled up in mounds" medan trummorna sakta återvänder.

5 the rolling stones - sympathy for the devil (1968)

jagger goes satanic.
bäst: (1:22) "killed the tzar and his ministers / anastasia screamed in vain / i road a tank, held a generals rank / when the blitzkrieg raged / and the bodies stank"

4 frank sinatra - cycles (1968)

en laidback 53-årig frankie ser tillbaka på sitt liv med insikt, nostalgi och vemod.
bäst: (0:01) "life is ment for livin' / and even when my chips are low, there's still some left for givin' ". bara sinatra (kanske med undantag för resten av rat pack) kan komma undan med att ständigt jämnföra livet och kvinnorna med pokermarker och tärningar. "a lady doesn't wander all over the room and blow on some other guy's dice" från luck be a lady är en annan favoritrad.

3 van morrison - madame george (1967)

jag är världens mest sympatiska människa, men om sanningen ska fram så är jag livrädd för transvestiter. "it rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again" osv... folk får klä sej hur fan dom vill, men svettningarna kommer ändå när jag ser en man i kvinnokläder. därför får madame george bli min terapi.

om låten egentligen handlar om transvestiter är en annan sak.
bäst: (2:45) "in the corner playing dominoes in drag / the one and only madame george / and then from outside the frosty window raps / she jumps up and says lord have mercy i think it's the cops"

2 jimi hendrix - voodoo child (slight return) (1968)

"if i don't meet you no more in this world then i'll meet ya on on the next one / and don't be late"
bäst: (0:33) nog sagt.

1 the beatles - helter skelter (1968)

mitt sms skickat till 118100 med frågan 'vilken är 60-talets bästa låt?' fick svaret: "(vi) anser att den bästa låten från 60-talet är the beach boys hit surfin' usa. ha en fortsatt trevlig natt". nu kom inte surfin' usa med på min lista över huvudtaget, och hade jag gjort en topp 250 hade det funnits en lång rad beach boys låtar som gått före i kön. varför jag valde helter skelter vet jag inte riktigt. ofta är det nog inte ens beatles bästa låt. men ändå så kändes det just nu helt rätt att kalla det 60-talets största stund. mccartney ville göra den råaste, hårdaste musiken någonsin, och även om den står sej dåligt med den hårda musiken som flyter runt idag, så lyckades han nog ändå (även om den elektriska versionen av revolution inte heller går av för hackor).

och sen är det där med charlie mansons raskrigsfantasier efter att ha hört hela beatles vita platta. men det är en annan historia.
bäst: (0:11) "and i see you agaaaaaaaaiiiiin...". 





Kommentarer
Postat av: martin janzon

Shit, jag har missat de här decennielistorna. Din blogg försvann ur minnet ett tag, vilket är märkligt, eftersom jag älskar dina listor. Många fantastiska låtar här, men ettan? Nigga please! Inte helt okej faktiskt. Nu ska jag läsa 70-talslistan.

2009-10-15 @ 20:54:07
URL: http://dunkadunka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0