femtio filmer du måste se innan du dör [50 - 26]
50. the matrix [andy & larry wachowski 1999]
enbart för att man ska ha sett den. sen avfärda den för skiten den är. bara för medelålders män med dyra hemmabioanläggningar och små penisar.
bästa scen: när eftertexterna börjar rulla, och man fortsätter sitt liv med att göra något vettigare
49. the man with the golden gun [guy hamilton 1974]
roger moore kanske inte spelade den bästa james bond, men med christopher lee och hervé villechaize som skurkar, och britt ekland och maud adams som bondbrudar, blir resultatet en av de bästa filmerna i serien.
bästa scen: scaramanga avslöjar för bond: "I always thought I loved animals. then I discovered I enjoyed killing people even more"
komplement:
the ipcress file [sidney j furie 1965]
in like flint [gordon douglas 1967]
on her majesty's secret service [peter hunt 1969]
48. night of the living dead [george a romero 1968]
lågbudget zombie-extravaganza med politiska undertoner.
bästa scen: flickan som mumsar på sin pappa, och sedan går lös på sin mamma med en trädgårdshacka
komplement:
carnival of souls [herk harvey 1962]
let sleeping corpses lie [jorge grau 1974]
return of the living dead [dan o´bannon 1985]
47. tetsuo [shinya tsukamoto 1989]
en man upptäcker att metall- och järnbitar börjar mutera över hela hans kropp, och han transformeras sakta till en järnmänniska. tilltalar inte vem som helst.
bästa scen: till flickvännens förvåning borrar sej mannens halvmeter långa penis rakt igenom bordet
komplement:
eraserhead [david lynch 1977]
videodrome [david cronenberg 1983]
tetsuo 2: body hammer [shinya tsukamoto 1992]
46. the wild bunch [sam peckinpah 1969]
peckinpah förändrar westernfilmen med 90000 kulor, 12000 importerade myror och slow motion-massakrar.
bästa scen: postrånet i filmens början. "if they move - kill 'em!"
komplement:
seven samurai [akira kurosawa 1954]
the man who shot liberty valance [john ford 1962]
once upon a time in the west [sergio leone 1968]
45. lost in translation [sofia coppola 2003]
filmstjärna möter uttråkad ung kvinna i ett alldeles för stort tokyo. helt underbar.
bästa scen: bill murray viskar världens finaste hemlighet i scarlett johanssons öra till jesus & mary chains 'just like honey'
komplement:
the virgin suicides [sofia coppola 1999]
punch-drunk love [paul thomas anderson 2002]
garden state [zach braff 2004]
44. cool hand luke [stewart rosenberg 1967]
paul newman äter femtio ägg i tidernas bäste fängelsefilm.
bästa scen: öppningsscenen där newman, med en flasköppnare hängandes runt halsen, omgiven av tomflaskor, sågar ner topparna av parkeringmätare
komplement:
hud [martin ritt 1963]
midnight express [alan parker 1978]
escape from alcatraz [don siegel 1979]
43. badlands [terrence malick 1973]
martin sheen och sissy spacek som laglösa kärlekskrigare i malicks fantastiska debutfilm.
bästa scen: kit och holly dansar till 'love is strange'
komplement:
bonnie and clyde [arthur penn 1967]
true romance [tony scott 1993]
bottle rocket [wes anderson 1996]
42. little otik [jan svankmajer 2000]
ett par adopterar en tillyxad stubbe som äter upp familjens katt, brevbäraren och husets pedofil. en film man antingen älskar eller hatar.
bästa scen: otik överfaller och slukar socialarbetaren som besöker honom
komplement:
eraserhead [david lynch 1977]
basket case [frank henenlotter 1982]
gummo [harmony korine 1997]
41. nosferatu, a symphony of horror [f w murnau 1922]
vem som spelat den bästa dracula genom tiderna är diskuterbart: bela lugosi [som begravdes i sin draculakäp], christopher lee spelade rollen nästan tio gånger från 1958 och framåt, eller varför inte udo kier i blood for dracula [1974], och det finns säkert dom som skulle välja klaus kinski [1979], george hamilton [1979] eller gary oldman [1992]. men den som tog rollen på störst allvar måste varit max schreck [döpt till orlok i filmen eftersom man inte hade fick lov att använda namnet dracula] som enligt sägnen var en vampyr på riktigt, vilket uppenbarligen visade sej inte vara sant då han dog av en hjärtattack 1936.
bästa scen: orlok reser sej ur kistan i lastrummet på båten, och förtsätter långsamt upp på däck
komplement:
dracula [tod browning 1931]
vampyr [carl theodor dreyer 1932]
near dark [kathryn bigelow 1987]
40. the dirty dozen [robert aldrich 1967]
lee marvin, charlie bronson, george kennedy, telly savalas, jim brown etc sparkar nazist-röv i den bästa krigsfilmen någonsin.
bästa scen: marvin sparkar en liggande john cassavetes i magen
komplement:
where eagles dare [brian g hutton 1968]
cross of iron [sam peckinpah 1977]
saving private ryan [steven spielberg 1998]
39. the big lebowski [joen coen 1998]
bowlande slacker blir inkastad i en raymond chandler-värld i jakt på bunny lebowski. allt på grund av att en chinaman urinerat på hans nya matta.
bästa scen: "nihilists! fuck me. I mean, say what you like about the tenants of national socialism, dude, at least it's an ethos"
komplement:
the long goodbye [robert altman 1973]
chinatown [roman polanski 1974]
o brother, where art thou? [joen coen 2000]
38. performance [donald cammel & nicholas roeg 1970]
gangstern chas [james fox] söker skydd hos rockstjärnan turner [mick jagger], där deras liv sakta smälts samman. väldigt brittisk.
bästa scen: jagger framför 'memo from turner'
komplement:
don't look now [nicholas roeg 1973]
lost highway [david lynch 1997]
stoned [steven woolley 2005]
37. slap shot [george roy hill 1977]
paul newman. ishockey. bröderna hanson. "suzanne sucks pussy!" perfekt när man är bakis.
bästa scen: bröderna hanson släpps ut på isen och sänker hela motståndslaget, domaren och orgelspelaren
komplement:
the hustler [robert rossen 1961]
the mean machine [robert aldrich 1974]
caddyshack [harold ramis 1980]
36. one eyed jacks [marlon brando 1961]
brando söker upp fd vapendragaren karl malden för hämnd, och för att knulla hans dotter. brando tog över regin efter stanley kubrick.
bästa scen: malden piskar brandos rygg och krossar hans hand på öppen gata, vilket bara gör hans hämndbegär ännu större
komplement:
mccabe and mrs miller [robert altman 1971]
pat garrett and billy the kid [sam peckinpah 1973]
high plains drifter [clint eastwood 1973]
35. invasion of the saucer men [edward l cahn 1957]
jämfört med denna har plan 9 from outer space [1959] ingenting att komma med. den sämsta filmen som gjorts. den måste ses.
bästa scen: saucer man vs. en ko
komplement:
the thing from another world [christian nyby 1951]
the blob [irvin s yeaworth jr 1958]
mars attacks! [tim burton 1996]
34. suspiria [dario argento 1977]
en saga om tre häxor på en balettskola i tyskland, den första filmen i argentos lösa triologi som följs av inferno [1980] och den mästerliga tenebrae [1982]. har historiens bästa filmmusik.
bästa scen: suzy banyons möte med häxan helena marcos, då man får uppleva en röst som ger en mardrömmar livet ut
komplement:
häxan [benjamin christensen 1922]
la maschera del demonio [mario bava 1960]
profondo rosso [dario argento 1975]
33. sleeper [woody allen 1973]
inte allens bästa film, men definitivt hans roligaste. efter att varit nedfryst i 200 år, vaknar miles [allen] upp år 2173 i en värld där tobak är nyttigt, och folk har sex i en orgasmatron.
bästa scen: "my brain! that's my second favorite organ!"
komplement:
duck soup [leo mccarey 1933]
take the money and run [woody allen 1969]
annie hall [woody allen 1977]
32. apocalypse now [francis ford coppola 1979]
kapten willards [martin sheen] färd upp för nungfloden på uppdrag att mörda desertören colonel kurtz [marlon brando] i ett napalmdoftande kaotiskt vietnam.
bästa scen: helikoptrarna, napalmen och the doors' 'the end'
komplement:
the deer hunter [michael cimino 1978]
aliens [james cameron 1986]
heart of darkness [fax bahr & george hickenlooper 1991]
31. on the town [stanley donen & gene kelly 1949]
tre sjömön [gene kelly, frank sinatra & jules munshin] på 24 timmars permission letar flickor i new york. it's a wonderful town!
bästa scen: new york! new york! etc...
komplement:
anchors aweigh [george sidney 1945]
the man with the golden arm [otto preminger 1955]
moulin rouge! [baz luhrmann 2001]
30. a woman under the influence [john cassavetes 1974]
peter falk placerar frugan gena rowlands på mentalsjukhus. mästerligt skådespeleri.
bästa scen: mabel dansar till swan lake i trädgården
komplement:
repulsion [roman polanski 1965]
faces [john cassavetes 1968]
ladybird ladybird [ken loach 1994]
29. jules et jim [francois truffaut 1962]
kärlek och vänskap mellan tre människor. "we played with life and lost".
bästa scen: den klassiska racet mellan jules, jim och catherine på gångbron
komplement:
brief encounter [david lean 1945]
bande á part [jean-luc godard 1964]
la fabuleux destin dámélie poulain [jean-pierre jeunet 2001]
28. the jerk [carl reiner 1979]
navin johnson, en vit man uppväxt i en svart familj, och som inte riktigt hittat sin plats i livet, ger sej ut i stora världen för att hitta lyckan. han flyttar in på en bensinmack, skaffar ett jobb på en cirkus ["for one dollar I'll guess your weight, your height, or your sex"], och skaffar en hund som han döper till 'shithead'. den roligaste filmen som någonsin gjorts.
bästa scen: navins får reda på att han är adopterad; "you mean I'm gonna STAY this colour?"
komplement:
the party [blake edwards 1968]
fletch [michael ritchie 1985]
borat [larry charles 2006]
27. shogun assassin [robert houston 1980]
de två första lone wolf & cub-filmerna ihopklippta och dubbade till engelska. en förvisad samurai vandrar laglöst riket runt med sin son för att hämnas sin mördade fru. ganska blodig.
bästa scen: ogami ittos uppgörelse i öknen med de tre masters of death
komplement:
five fingers of death [chang-hwa jeong 1972]
lone wolf & cub: white heaven in hell [yoshiyuki kuroda 1974]
drunken master [woo-ping yuen 1978]
26. the night of the hunter [charles laughton 1955]
robert mitchum spelar den ondaste mannen i världen, med 'love' och 'hate' tatuerat på knogarna, i laughtons enda film som regissör.
bästa scen: mitchum: "ah, little lad, you're staring at my fingers. would you like me to tell you the little story of right hand / left hand? the story of good and evil? now watch 'em...!"
komplement:
detour [edgar g ulmer 1945]
cape fear [j lee thompson 1962]
halloween [john carpenter 1978]
femtio filmer du måste se innan du dör [25 - 1]
25. fear and loathing in las vegas [terry gilliam 1998]
depps' raoul duke goes vegas med ett bagageutrymme fyllt av gräs, meskalin och ett saltkar halvfullt med kokain tillsammans med sin advokat, guds egna prototyp - dr gonzo.
bästa scen: dukes hallucination i hotellbaren då alla gästerna förvandlas till reptiler. "tell me about the fuckin' golfshoes!"
komplement:
the trip [roger corman 1967]
easy rider [dennis hopper 1969]
ed wood [tim burton 1994]
24. the adventures of robin hood [michael curtiz & william keighley 1938]
storslagen matiné med homoerotiska undertoner.
bästa scen: en besegrad little john: "I like to join your gang" robin hood, rakryggad, skrattandes med händerna i sidorna: "and so you shall!"
komplement:
captain blood [michael curtiz 1935]
monty python and the holy grail [terry gilliam & terry jones 1975]
pirates of the caribbean: the curse of the black pearl [gore verbinski 2003]
23. star wars [george lucas 1977]
"help me, obi-wan kenobi. you're my only hope." osv...
bästa scen: han solo skjuter kallblodigt greedo under bordet. så som det ska vara
komplement:
the searchers [john ford 1956]
the hidden fortress [akira kurosawa 1958]
thx 1138 [george lucas 1971]
22. the apartment [billy wilder 1960]
cc baxter [jack lemmon] försöker nå toppen av företaget genom att låna ut lägenheten till sina chefer för dom ska ha någonstans att träffa sina älskarinnor. en film om otrohet, överdoser och sex. en perfekt film.
bästa scen: baxter silar bort vattnet från pastan med en tennisracket. "wait 'til you se me serve the meatballs"
komplement:
bringing up baby [howard hawks 1938]
irma la douce [billy wilder 1963]
the odd couple [gene saks 1968]
21. fanny och alexander [ingmar bergman 1982]
bergmans mästerverk [med persona som god tvåa]. en episk saga som utspelar sig vid 1900-talets början, i det ekdahlska huset i överklassens stockholm. jan malmsjö är briljant.
bästa scen: ewa fröling skrikandes i sovrummet efter sin mans bortgång
komplement:
les quatre cents coups [francois truffaut 1959]
viskningar och rop [ingmar bergman 1972]
fyra nyanser av brunt [tomas alfredsson 2004]
20. man bites dog [remy belvaux, andré bonzel & benoit poolvoorde 1992]
fejkdokumentär där ett kamerateam följer ben, en massmördare som skrämmer ihjäl gamlingar för att spara kulor, rånmördar brevbärare dagen då pensionen betalas ut, och som vet exakt hur man blandar en 'dead baby boy'. svart, svart humor.
bästa scen: mitt i natten på en byggarbetsplats, blir ben upprörd över att dom har en svart nattvakt [som han så klart skjuter ihjäl], men bestämmer sej för att ta tillfället i akt och kollar om svarta är så välhängda som det sägs. "the kids' 18 and already hung like a polarbear!"
komplement:
get carter [mike hodges 1971]
sonatine [takeshi kitano 1993]
se7en [david fincher 1995]
19. the killing [stanley kubrick 1956]
kubricks första mästerverk. sju män, alla med specifika uppdrag att utföra, ska råna en kapplöpningsbana. den bästa heist-filmen som gjorts.
bästa scen: sterling hayden, iklädd en gummimask och med en k-pist i handen, minuter från att vara två miljoner dollar rikare
komplement:
rififi [jules dassin 1955]
the italian job [peter collinson 1969]
reservoir dogs [quentin tarantino 1991]
18. nil by mouth [gary oldman 1997]
oldmans hittills enda verk signerat regissör. oumbärglig diskbänksrealism som får mike leighs filmer att verka muntra. ray winstone är perfekt.
bästa scen: "giddy up, you cunt!"
komplement:
scum [alan clarke 1979]
mona lisa [neil jordan 1986]
riff-raff [ken loach 1990]
17. the wicker man [robin hardy 1973]
en polis [edward woodward] följer upp ett spår efter en bortförd flicka på en ö utanför skottland. men byborna, ledda av lord sommerisle [christopher lee], är allt annat än hjälpsamma.
bästa scen: slutet
komplement:
the devil rides out [terence fisher 1967]
angel heart [alan parker 1987]
the vanishing [george sluizer 1988]
16. les yeux sans visage [georges franju 1959]
en doktor stjäl ansikten från kidnappade flickor för att laga sin dotters trasiga nylle.
bästa scen: christiane accepterar sitt öde och släpper ut vita duvor som flyger runt henne i luften, medan hundar biter ihjäl hennes pappa
komplement:
bride of frankenstein [james whale 1935]
les diaboliques [henri-georges clouzot 1955]
abre los ojos [alejandro amenábar 1997]
15. the meaning of life [terry jones & terry gilliam 1983]
monty python filosoferar om meningen med födseln, livet och döden. can you find the fish?
bästa scen: mr creosote på restaurangen. "fuck off. I'm full"
komplement:
smultronstället [ingmar bergman 1957]
life of brian [terry jones 1979]
groundhog day [harold ramis 1993]
14. naked [mike leigh 1994]
anti-hjälten johnny flyr till london där han verbalt krossar över alla som kommer i hans väg, inklusive ensamma nattvakter, och sin ex-flickvän. en dialogdriven skildring av west end där johnny lämnar varje person han möter nedbruten och förvirrad. den bästa filmen på hela 90-talet.
bästa scen: johnny möter överenergiska skotten archie [ewen bremner] vid ett gathörn. "do you dream in scotch? like dream about sporran-clad caber-tossing haggis galloping over porridge-covered glens?" "fucking shite!"
komplement:
meantime [mike leigh 1984]
life is sweet [mike leigh 1990]
raining stones [ken loach 1993]
13. gimme shelter [david & albert maysles, charlotte swerin 1970]
hells angels håller ordning på stenade rolling stones-fans i altamont.
bästa scen: jaggers tomma ansiktsuttryck när han ser meredith hunter stickas ihjäl med en kniv
komplement:
one plus one [jean-luc godard 1968]
cocksucker blues [robert frank 1972]
the last waltz [martin scorsese 1978]
12. ett anständigt liv [stefan jarl 1979]
elva år efter dom kallar oss mods, möter stefan jarl kenta och stoffe igen. ska man bara se en svensk film i sitt liv så är det denna.
bästa scen: kentas reaktion när han får reda på att stoffe är död
komplement:
kvarteret korpen [bo viderberg 1963]
här har du ditt liv [jan troell 1966]
up in smoke [lou adler 1978]
11. the conversation [francis ford coppola 1974]
coppolas bästa film, gjord mellan dom två första Gudfadern-filmerna, är en klaustrofobisk konspirationsthriller om avlyssningsexperten harry caul [gene hackman] som hamnar mitt i ett triangeldrama där någon kommer att bli mördad. en film som stannar kvar i ens huvud i veckor efter man sett den.
bästa scen: harry förstår till slut hur meningen "he'd kill us if he got the chance" ska tolkas. men då är det för sent.
komplement:
the manchurian candidate [john frankenheimer 1962]
the parallax view [alan j pakula 1974]
jfk [oliver stone 1991]
10. withnail & I [bruce robinson 1986]
två arbetslösa alkoholiserade skådespelare åker på semester ['av misstag'] till landsbygden. innehåller ett oändligt antal one-liners.
bästa scen: marwood möter sin goliat i form av en full irländare som stör sej på hans parfymerade skor. "I've been called a ponce..." withnail: "what fucker said that?!"
komplement:
harvey [henry koster 1950]
my favorite year [richard benjamin 1982]
straw dogs [sam peckinpah 1971]
9. á bout de souffle [jean-luc godard 1960]
jean-paul belmondo och jean seberg, det vackraste paret på film någonsin, i godards minst sagt stilbildande new wave klassiker.
bästa scen: öppningsscenen, där belmondo - coolare än tusen fonzies, med cigaretten i högra mungipan och en strimma rök i den vänstra - drar tummen över läpparna och spanar ut under den nedsänkta hatten
komplement:
the maltese falcon [john houston 1941]
pierrot le fou [jean-luc godard 1965]
pusher [nicolas winding refn 1996]
8. mean streets [martin scorsese 1973]
den bästa new york-skildringen jämte taxi driver [1976]. 'and the rest is bullshit and you know it'. scorseses första mästerverk.
bästa scen: "you're can't call me a mook?" bråket i biljardhallen till marvellets 'please mr postman'
komplement:
the long good friday [john mackenzie 1981]
goodfellas [martin scorsese 1990]
carlito's way [brian de palma 1993]
7. rear window [alfred hitchcock 1954]
james stewart, fast i sin rullstol med gipsat ben, fördriver dagarna med att studera sina grannar. en dag börjar han misstänka att mannen mittemot har mördat sin fru. lika nagelbitande varje gång man ser den.
bästa scen: gracy kelly söker igenom grannens lägenhet, då den rullstolsbundna stewart hjälplöst ser genom sitt kameraobjektiv grannen återvända hem
komplement:
rope [alfred hitchcock 1948]
the man who knew too much [alfred hitchcock 1956]
peeping tom [michael powell 1960]
6. mulholland dr. [david lynch 2001]
los angeles personifierat och filtrerat genom lynchs hjärna. som twin peaks förflyttat till hollywood, fast utan fiskar i kaffekokare och kvinnor med stubbar, men med prisvinnande kängrus, uteliggare bakom winkey's och en blå kub som innehåller en vackrare och mer perfekt värld än den som finns runt omkring oss.
bästa scen: betty och rita på club silencio, båda i tårar till en falsk trumpet, ett rött draperi och världens vackraste dröm
komplement:
sunset boulevard [billy wilder 1950]
persona [ingmar bergman 1966]
donnie darko [richard kelly 2001]
5. jaws [steven spielberg 1975]
vithaj terroriserar amity island. bör ses en gång om året fram tills man dör. minst.
bästa scen: quints indianapolisberättelse, säkerligen. "eleven hundred men went in the water, 316 come out and the sharks took the rest..."
komplement:
creature from the black lagoon [jack arnold 1954]
duel [steven spielberg 1972]
alien [ridley scott 1979]
4. harold & maude [hal ashby 1971]
självmordsbenägen pojkspoling och livsnjutande 80-åring faller för varandra. fullständigt unik.
bästa scen: harold ligger blodig i badkaret och väntar på att hans mamma ska hitta honom
komplement:
king kong [merian c cooper & ernest b schoedsack 1933]
being there [hal ashby 1979]
there's something about mary [bobby & peter farrelly 1998]
3. blade runner [ridley scott 1982]
harrison ford jagar replikanter i technicolordyster framtid.
bästa scen: deckard och batty på hustaket. "I've seen things you people wouldn't belive... attackships on fire off the shoulder of orion... I watched c-beams glitter in the darkness at tannhäuser gate... all those moments will be lost like tears in the rain... time to die"
komplement:
metropolis [fritz lang 1927]
2001 - a space odyssey [stanley kubrick 1968]
brazil [terry gilliam 1985]
2. the texas chain saw massacre [tobe hooper 1974]
legendarisk ed gein-inspirerad klassiker från skräckfilmens guldålder. blev omtalad i sverige på 80-talet när den tillsammans med en del andra b-slashers togs upp i programmet studio s där begreppet videovåld föddes. 'en kastrerad monty python-film' kallade någon den. trots alla uppföljare och nyinspelningar står den sej som den bästa skräckfilmen som någonsin gjorts, men är ändå missförstådd och underskattad.
bästa scen: grandpa slår sally i huvudet med en hammare medan resten av familjen står entusiastiskt och hejar på. sally tar sej loss, hoppar ut genom fönstret, och flyr ut i frihet.
komplement:
psycho [alfred hitchcock 1960]
deranged [jeff gillen & alan ormsby 1974]
the hills have eyes [wes craven 1977]
1. a clockwork orange [stanley kubrick 1971]
alex tvingas lämna sitt ultravåldsamma liv och sina droogs för the old ninth symphony-hjärntvätt. en film man inte behöver gilla. men som man ska ha sett. right, right?
bästa scen: "there was a window open with the stereo on and I viddied right at once what to do..." alex slår ner dim i vattnet och skär honom över handen med en kniv.
komplement:
dr. strangelove [stanley kubrick 1964]
if... [lindsay anderson 1968]
fight club [david fincher 1999]