70-talets 100 bästa låtar (100-51)

100 the beginning of the end - funky nassau (1971)

vi börjar med slutet, en funkpärla som är omöjlig att stå still till.
bäst: (1:09) lyssna på basen, mannen.

99 suicide - dream baby dream (1979)

så bra att t.o.m springsteen fattade.
bäst: (2:02) "baby, gotta keep that dream burning"

98 ragnar borgedahl - hum, hum från humlegårn (1972)

winnerbäck drog fram snallen och pissade på den lilla proggklassikern. ragnar själv jobbar numera i en videobutik, och sjunger troligtvis på samma underbart jobbiga dialekt.
bäst: (0:48) "de e' så de're mellan blad å gres"

97 quincy jones - summer in the city (1973)

livin' spoonfuls 60-tals version måste man väl på ha bott i en djungel i hela sitt liv för att sluppit höra. men quincy jones tillbakalutade, så gott som instrumentala version slår originalet med hästlängder.
bäst: (0:56) det lilla mjuka breaket då stråkarna kommer in.

96 the sex pistols - new york (1977)

riotmusik!
bäst: (2:28) "kiss meeah"

95 neil young - ambulance blues (1974)

"all you critics sit alone, you're no better than me for what you've shown", va fan, en nittiofemte plats plats på listan är väl inte helt jävla fel?
bäst: (6:47) "there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissing in the wind ".

94 the congos - the wrong thing (1977)

jag stod i publiken på en the congos-spelning förra året, men minns inte så mycket av den. lee perry spelade efteråt (eller var det före?), vilket kanske mest av allt var anledningen att dra i sej lagliga och olagliga preparat för att höja glädjen, modet och euforin. vissa gånger önskar man att man ransakar sej själv lite grann.

men the congos var, hur som helst, (alldeles säkert) skitbra.
bäst: (0:38) "they talk about marcus garvey prophecy / and they don't know their own history"

93 the bee gees - love you inside out (1979)

jag skäms inte för någon musik jag lyssnar på, men om jag har någon guilty pleasure så är det bee gees. jimmy fallon och justin timberlake gjorde en sketch på snl där dom som talkshowprogramledare överdrev bee gees maner och falsett. jag trodde dom överdrev iaf, tills jag återvände till love you inside out och lyssnade igen. falsetten är verkligen överallt. lyssna bara på "i" och "love" i slutet av låten, bara så jävla bra! feists cover kom inte ens i närheten.
bäst: (2:55) "no man on earth can stand between my love and i / and no matter how you hurt me i will love you till i die", och låten är hack i häl med god only knows och thoughts of you för titeln som bästa kärlekslåten någonsin.

92 bob marley - them belly full (but we hungry) (1974)

"a hungry mob is an angry mob"... jag har aldrig deltagit i någon pöbelverksamhet, men jag blir jävligt kinkig när jag är hungrig. så långt relaterar jag till låten.
bäst: (1:59) "we're chuckin' to jah music... we're chuckin'"

91 babe ruth - the mexican (1974)

brittisk morriconedoftande funk.
bäst: (1:34) "i cried... i cry-cry-cry-cry-cried!"




90 james brown - blind man can see it (1973)

det är kanske helt uppåt väggarna att välja en instrumental låt när man ska plocka ut james browns bästa låt. men både hjärtat, hjärnan och magen säger mej att detta är det bästa han gjort. funky shit, som min mamma brukar säga.
bäst: (1:17) trumman plockar upp gitarren igen.

89 bob marley - stir it up (1973)

marley-breakthrough, och en tidig favorit.
bäst: (0:19) basen.

88 al green - let's stay together (1972)

jag förknippar fortfarande let's stay together med den kassa filmen higher learning. i en scen glider ice cube och busta rhymes in i sin studentlya och drar igång låten. fan, på den tiden ville jag inget hellre än flytta hemifrån, bumpa al green ur ett par feta högtalare och glida runt på min sköna heltäckningsmatta med ett par schyssta sneakers - precis som cube i filmen. fast... om jag ser över mitt liv just nu så har jag kommit ganska långt. bortsätt från heltäckningsmattan då. fast den skippar vi nog helt.
bäst: (0:51) kanske det mest klockrena "baby" i musikhistorien.

87 black sabbath - n.i.b (1970)

dom kallar sej black sabbath, och dom menar det.
bäst: (1:44) gitarren återvänder. oh yeah.

86 the saints - no time (1976)

banbrytande punk från down under.
bäst: (0:01) värt tinnitus.

85 vicky sue robinson - turn the beat around (1976)

en låt jag upptäckte när jag gick igenom en stor mängd skräpvinyl för en del år sen. disco när den är som bäst.
bäst: (1:20) "blow horns, you sure sound pretty"-delen som ghostface senare snodde till daytona 500.

84 the specials - concrete jungel (1979)

var det andres lokko som en gång skrev "joy division är en bättre grupp på pappret än i verkligheten"? ja, det får stå för honom isåfall. men när vi kommer till the specials, så kan jag skriva under påståndet. jag älskar gruppens rude boys-klädsel och ett av de snyggaste albumomslagen under 70-talet var det som prydde deras debut 1979. men ändå så är det något som fattas när jag lyssnar. men så klart finns det några fantastiska låtar. concrete jungel, och varför inte gangsters, är två av dom.
bäst: (0:09) trumman tar över kören och sluter upp sidan om handklappen.

83 bob dylan - one more cup of coffee (1976)

det som slår mej när jag lyssnar på dylans sjuttonde album är hur modernt det låter (inte för det är något fel att låta, well... gammal). i mina öron kunde desire ha lika gärna ha släppts 2008 som 1976. när filmen hurricane kom '99 (då jag lyssnade lika lite på dylan som jag lyssnar på led zeppelin nu) så trodde jag dylan skrivit låten hurricane för filmen. mozambique kunde varit årets bästa poplåt, och just one more cup of coffee känns lika mycket som en duett med vilken idag populär singer/songwriter som helst. fast det säger väl mer om dagens artister än om hur jävla bra dylan var och är. och är det bara jag som tänker på twin peaks när jag hör låten?
bäst: (1:05) emmylou harris stämma kommer in i bilden

82 curtis mayfield - give me your love (1972)

beskrevs nyligen av en kompis som 'porrmusik'. kan bara hålla med.
bäst: (1:28) curtis äntrar scenen.

81 gwen mccrae - 90% of me is you (1975)

bubblig funk.
bäst: (0:01) det svajande introt följt av trummorna och ett frågande "what can i do?"




80 esther williams - last night changed it all (i really had a ball) (1976)

kanske den bästa dagen efter-låten som gjorts. om det nu gjorts en sådan.
bäst: (1:26) "i danced! and danced! and danced! with quite a few"

79 neil young - the needle and the damage done (1972)

som heroin för själen. från youngs näst bästa skiva - harvest.
bäst: (1:40) "every junkie's like a setting sun"

78 stevie wonder - i belive (when i fall in love it will be forever) (1972)

i första stadiet av listan så tänkte jag först ha med en 'förknippar jag med'-rad där jag helt enkelt avslöjade vad jag idag förknippar låten med, men skrotade idén efter två minuter då jag kom underfull med att det skulle vara totalt ointressant för någon annan att läsa att jag t.ex förknippade en viss bowielåt med en lägenhetsfest '03 som urartade totalt, och att jag senare spydde i en taxi. men detta får bli undantaget. high fidelity-fanatikern jag blivit så förknippar jag alltid denna låten med slutscenen i filmen. musiknörden (underbart ord, eller hur?) rob gordon 'använder någon annans poesi för att uttrycka sina känslor' när han gör sitt sista blandband till sin laura. jag älskade låten innan jag sett filmen, men hädanefter kommer filmen och låten alltid att höra ihop.
bäst: (1:13) refrängen.

77 goblin - suspiria (1977)

ska man ta med filmmusik på listan undrade jag för mej själv. självklart! och vilken film har det bästa soundtracket någonsin? självklart suspiria! bernard herrmanns titelspår till taxi driver kommer på 101:a plats säger vi.
bäst: (0:22) den viskande rösten smyger sej in, och skrämmer skiten ur vem som helst.

76 ann peebles - i'm gonna tear your playhouse down (1973)

kanske är det solklart för vissa, men jag undrar vad hon egentligen menar när hon sjunger refrängen. vilket playhouse menar hon? har med med kastrering att göra? mordbrand? no clue. förbannad, besviken och målinriktad är hon iallafall.
bäst:
(0:01) kombinationen av trummor, trumpet och stråkar.

75 elvis costello - watching the detectives (1977)

denna hörde jag första gången på ett brusigt blandband jag fick av en kompis kompis. resten av låtarna på bandet var bl.a u-roy, burning spear och horace andy, därför har jag alltid känt av lite reggaevibbar av låten. jag skyller på basen.
bäst: (1:00) "they beat him up until the teardrops start / but he can't be wounded 'cause he's got no heart"

74 the faces - ooh la la (1973)

musik att cykla till på varma höstdagar.
bäst: (0:57) "i wish that i knew what i know now..."

73 creedence clearwater revival - travelin' band (1979)

fogerty! alabama-punk! mer vuxenpoäng!
bäst: (0:19) "yeah!"

72 ohio players - funky worm (1972)

funkigare än nio burkar raklödder.
bäst: (0:45) g-funkens födelse.

71 paul giovanni & magnet - willow's song (1973)

mer filmmusik! jag undrar om jag gillat denna lika mycket om jag inte varit besatt av the wicker man. troligen inte, men nu är ju inte så fallet. och britt ekland visar pattarna!
bäst: (3:10) "how a maid can milk a bull / and every stroke a bucketfull"


70 pere ubu - final solution (1976)

reinkarnerad 1997 som ett fall och en lösning med bob hund.
bäst: (2:30) låtens intermission och sedan "seems like i'm a victim of natural selection..."

69 the rolling stones - rocks off (1972)

svängig exile-öppnare med en destruktiv jagger.
bäst: (2:11) låten försvinner in en svajande mitt och jagger återvänder med orden "the sunshine bores the daylight out of me... / splattered on the dirty road / kick me like you've kicked before / i can't even feel the pain no more"




68 burning spear - door peep (1976)

hur mycket reggae jag än lyssnar på, så finns det alltid mycket, mycket mer att upptäcka (jag skippade lee perry helt eftersom jag har noll koll på hans låtskatt, men kan ju namedroppa when jah come som en favorit). jag har hört alldeles för lite burning spear. men denna låten är fantastisk.
bäst: (0:30) "we chant down a babylon"

67 the jackson five - the love you save (1970)

falsettfunk.
bäst: (1:50) ungefär här brukade jag alltid mixa in walking on sunshine, men det är en annan historia...

66 david bowie - sound and vision (1977)

denna brukade dom spela för barnen på ett dagis som jag en gång jobbade på. vad kan man säga? bättre start i livet kan man knappast få. kan man bara hålla dom undan för mtv så är saken biff!
bäst: (1:28) "don't you wonder sometimes..." och allt därefter.

65 doris - don't (1970)

svensk funk med berndt egerbladh på hammond och loffe carlsson bakom trummorna.
bäst: (0:41) "i don't love you no more! "

64 bob marley - burnin' and lootin' (1973)

den första bob marley-låten jag blev förälskad i.
bäst: (2:13) "all them drugs gonna make you slow, now..." sjunger mannen som anser det är lagom med ett bloss i timmen för att hålla en konstant high.

63 neil young - see the sky about to rain (1974)

den första neil young-låten jag blev förälskad i.
bäst: (2:54) silver fiddle-biten.

62 the undertones - teenage kicks (1978)

john peel etc.
bäst: (0:57) "alriiight!" som följs av handklappen.

61 rod stewart - you wear it wear (1972)

numera är roddan en medioker sångare som framför uttjatade covers för sittande publik. men en gång i tiden var han grym. bara en the faces-låt hittade in på listan, men detta solomästerverket är en självklarhet.
bäst: (0:44) "a little oldfashioned but that's alright..."

60 stevie wonder - isn't she lovely (1976)

när jag började med denna listan så tog det mej att tag innan jag satte mej ner och ännu en gång lyssnade igenom stevie wonders musik (för att inte tala om bob marleys). wonder har gjort så många fantastiska album, fulfilling's first finale, innervisions, talking book och så klart songs in the key of life. och man ville ju inte välja dom där uttjatade, men ändå ofta helt fantastiska låtarna (t.om. happy birthday får mej knäsvag). och då kommer vi till isn't she lovely! det finns en knippe låtar som får mej sådär helt spritt språngande lycklig, och detta är nog den som står överst på listan. jag kan fortfarande få rysningar när jag tänker på när stevie uppträdde för prinsessan victoria på hennes födelsedag för en massa år sedan. och det krävs nog stevie wonder för att man ska på något sätt uppskatta det svenska kungahuset.
bäst: (1:26) "i can't belive what god has done..."


59 bruce springsteen - badlands (1978)

ölhävarrock.
bäst: (3:24) "i wanna find one face that ain't looking through me / i wanna find one place... I wanna spit in the face of these badlaaaands!"

58 can - vitamin c (1972)

dansant organisk funk.
bäst: (0:01) 'kan vara världens bästa trummor' som min kompis viktor skulle sagt.

57 iggy and the stooges - loose (1970)

dansant kaos som söker sej rakt in i varenda del av kroppen.
bäst: (1:06) "i feel fiiiine to be dancin' baby / i feel fiiiine, i'm a shakin' leaf"




56 bob marley - one drop (1979)

från den löjligt underskattade survival.
bäst: (1:37) "and then you give us the teachings of his majesty, for we no want no devil philosophy " etc...

55 the damned - new rose (1976)

stiff pionärpunk.
bäst: (0:20) ett kort "aa!", sedan gitarrmangel.

54 marvin gaye - i want you (1976)

musik som kommer få mej att rysa livet ut.
bäst: (0:01) det tar inte mer än en sekund, sedan känns det som om jag är tillbaka på bussen till gymnasiet med denna i hörlurarna. fy fan, egentligen.

53 the listening - stones is (197?)

egentligen borde nästan varje låt på dj shadows diminishing returns-mix ha en placering på listan, men eftersom jag inte vet vilka 90% av låtarna är, och ännu mindre vilka år dom släpptes, så blir det genast lite svårare. men denna låten har jag lyckats namnge. och det låter jävligt sjuttiotal.
bäst: (3:11) basen för fan!

52 bob dylan - if you see her, say hello (1974)

om det är något jag är fruktansvärt trött på så är det när man ska hälsa till folk. mina föräldrar ber mej hälsa till någon varje gång jag pratar med dom, jag har aldrig förstått poängen med det. dom får väl själv ta kontakt med dom och hälsa själv? iaf, dylan är här dumpad men fortfarande uppenbart djupt förälskad i en flicka. och om någon träffar henne så hälsar han att han är okej och han fortfarande tänker på henne, men han tänker aldrig hindra henne från att vara lycklig.

och om någon träffar dylan, hälsa att det är skitvacker låt, faktiskt en av de bästa från hela 70-talet.
bäst: (1:45) "though our separation, it pierced me to the heart / she still lives inside of me, we've never been apart"

51 aretha franklin - rock steady (1972)

gudinnans funkigaste stund.
bäst: (2:29) "rock! steady! rock! steady!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0