de 100 bästa hip hop låtarna [25 - 1]

25. nas - new york state of mind


24. black moon - i got cha opin [remix]

"check my dialect from my diaphram, my man..." don't front.


23. geto boys - mind playin' tricks on me

jag lyssnade igenom en hel del geto boys inför denna listan, men var ändå tvungen att välja den mest självklara. classic.


22. jeru da damaja - you can't stop the prophet

jeru slåss med sin nemesis, mr. ignorance. pete rocks' remix är också bra, men denna är bättre.



21. shabazz the disciple - death be the penalty

wu-tang protege. kunde lika gärna valt crime saga eller diary of a madman. [youtube]


20. uptown - dope on plastic


19. supernatural - mindtricks

världens bästa freestylare [kolla detta där han slår världsrekord], men har aldrig gjort en riktigt bra studiolåt. mindtricks är undantaget.


18. pst/q - håll käften


17. run dmc - beats to the rhyme

visst: peter piper, here we go, sucker mc's, run's house... men beats to the rhyme är min absoluta favorit. är stolt ägare till en adidassneaker signerad av run, dmc och jam master jay.


16. funky 4+1 - that's the joint

alla som inte dansar är våldtäktsmän.


15. ol' dirty bastard - brooklyn zoo



14. slick rick - mona lisa


13. jungle brothers - j beez comin' through

en av de första hip hop spelningarna jag såg var jungle brothers. native tongues finest.


12. method man - bring the pain

tical är den mest överskattade av alla wu's plattor, men trots det är bring the pain den allra bästa låten dom någonsin släppt. method man on some shit.




11. audio two - top billin'

om man ska förklara vad hip hop är för någon som har noll koll [utomjordingar, folk som bott under stenar och fiddys' fans] så är detta en jävligt bra början.


10. ultramagnetic mc's - poppa large



9. public enemy - shut em' down

när jag var tolv-tretton år så beskrev en skivtidning 2 live crew som 'dirty hip hop'. jag trodde jag hittat den hårda hip hop som jag ville lyssna på [men aldrig hade hört], men så var det självklart inte. inte förrän jag hörde liveversionen av public enemys shut em' down [från deras greatest misses] som jag förstod vad jag egentligen var ute efter; skitig och hård hip hop. sen att jag fick titeln om bakfoten [shoot em' down] var ändå ett steg i rätt riktning.


8. biz markie - let me turn you on

har man inte hört denna har man inte levt. så är det bara.


7. quasimoto - return of the loop digga


6. o.c. - time's up

kanske den mest underskattade mc'n på världens bästa beat.


5. schoolly d - psk "what does it mean"?
odiskutabel klassiker.


4. gunshot - patriot games

på högstadiet fick jag ett blandband med ca hälften av låtarna från gunshots lp patriot games [bl.a year 2000, reign of terror, underworld crime soldiers och just patriot games]. under några år så hade jag ingen aning om vem det var, jag hörde bara att det lät brittiskt och att jag gillade det jävligt mycket. inte för än nyligen så fick jag äntligen tag på hela skivan.


3. show & a.g. - next level [nyte time remix]



2. goodie mob ft. dre - thought process

det tillbakalutade öppningsspåret från soul food. goodie mobs bästa låt. och dre lägger en av de bästa verserna någonsin över en handklapp. [youtube]


1. cage - agent orange

there was me, alex.. and three of my mens. all supposed to meet at korova milk bar.

the korova milk bar couldn't afford it's liquor license so it sold milkplus drencrom, or synthmesc.

it would sharpen you up for a bit of the ol' ultraviolence which plagued our minds for the evening

and so kiddies... death for all, right right?!


så världens bästa hip hop har gjorts av störd, vit kille? ja, tydligen. första gången jag stötte på cage var i the source 1997. dom rescenserade radiohead / agent orange 12" och hade en bild på cage med en död blick och tandpetare mellan tänderna. efter det har cage gjort en rad fantastiska låtar; suicidal failure, 54, ballad of worms, merch, and so kiddies, medicated minutes... men agent orange är fortfarande den allra bästa.


och när cage i början av låten, under a clockwork orange-dialogen, viskar i bakgrunden "smoke some dust... shoot the cops..." kan man inte känna något annat än ren skräck.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0