femtio filmer du måste se innan du dör [25 - 1]

25. fear and loathing in las vegas [terry gilliam 1998]

depps' raoul duke goes vegas med ett bagageutrymme fyllt av gräs, meskalin och ett saltkar halvfullt med kokain tillsammans med sin advokat, guds egna prototyp - dr gonzo.

bästa scen: dukes hallucination i hotellbaren då alla gästerna förvandlas till reptiler. "tell me about the fuckin' golfshoes!"

komplement:

the trip [roger corman 1967]

easy rider [dennis hopper 1969]

ed wood [tim burton 1994]


24. the adventures of robin hood [michael curtiz & william keighley 1938]

storslagen matiné med homoerotiska undertoner.

bästa scen: en besegrad little john: "I like to join your gang" robin hood, rakryggad, skrattandes med händerna i sidorna: "and so you shall!"

komplement:

captain blood [michael curtiz 1935]

monty python and the holy grail [terry gilliam & terry jones 1975]

pirates of the caribbean: the curse of the black pearl [gore verbinski 2003]


23. star wars [george lucas 1977]

"help me, obi-wan kenobi. you're my only hope." osv...

bästa scen: han solo skjuter kallblodigt greedo under bordet. så som det ska vara

komplement:

the searchers [john ford 1956]

the hidden fortress [akira kurosawa 1958]

thx 1138 [george lucas 1971]


22. the apartment [billy wilder 1960]

cc baxter [jack lemmon] försöker nå toppen av företaget genom att låna ut lägenheten till sina chefer för dom ska ha någonstans att träffa sina älskarinnor. en film om otrohet, överdoser och sex. en perfekt film.

bästa scen: baxter silar bort vattnet från pastan med en tennisracket. "wait 'til you se me serve the meatballs"

komplement:

bringing up baby [howard hawks 1938]

irma la douce [billy wilder 1963]

the odd couple [gene saks 1968]


21. fanny och alexander [ingmar bergman 1982]

bergmans mästerverk [med persona som god tvåa]. en episk saga som utspelar sig vid 1900-talets början, i det ekdahlska huset i överklassens stockholm. jan malmsjö är briljant.

bästa scen: ewa fröling skrikandes i sovrummet efter sin mans bortgång

komplement:

les quatre cents coups [francois truffaut 1959]

viskningar och rop [ingmar bergman 1972]

fyra nyanser av brunt [tomas alfredsson 2004]


20. man bites dog [remy belvaux, andré bonzel & benoit poolvoorde 1992]

fejkdokumentär där ett kamerateam följer ben, en massmördare som skrämmer ihjäl gamlingar för att spara kulor, rånmördar brevbärare dagen då pensionen betalas ut, och som vet exakt hur man blandar en 'dead baby boy'. svart, svart humor.

bästa scen: mitt i natten på en byggarbetsplats, blir ben upprörd över att dom har en svart nattvakt [som han så klart skjuter ihjäl], men bestämmer sej för att ta tillfället i akt och kollar om svarta är så välhängda som det sägs. "the kids' 18 and already hung like a polarbear!"

komplement:

get carter [mike hodges 1971]

sonatine [takeshi kitano 1993]

se7en [david fincher 1995]


19. the killing [stanley kubrick 1956]

kubricks första mästerverk. sju män, alla med specifika uppdrag att utföra, ska råna en kapplöpningsbana. den bästa heist-filmen som gjorts.

bästa scen: sterling hayden, iklädd en gummimask och med en k-pist i handen, minuter från att vara två miljoner dollar rikare

komplement:

rififi [jules dassin 1955]

the italian job [peter collinson 1969]

reservoir dogs [quentin tarantino 1991]


18. nil by mouth [gary oldman 1997]

oldmans hittills enda verk signerat regissör. oumbärglig diskbänksrealism som får mike leighs filmer att verka muntra. ray winstone är perfekt.

bästa scen: "giddy up, you cunt!"

komplement:

scum [alan clarke 1979]

mona lisa [neil jordan 1986]

riff-raff [ken loach 1990]


image95

17. the wicker man [robin hardy 1973]

en polis [edward woodward] följer upp ett spår efter en bortförd flicka på en ö utanför skottland. men byborna, ledda av lord sommerisle [christopher lee], är allt annat än hjälpsamma.

bästa scen: slutet

komplement:

the devil rides out [terence fisher 1967]

angel heart [alan parker 1987]

the vanishing [george sluizer 1988]


16. les yeux sans visage [georges franju 1959]

en doktor stjäl ansikten från kidnappade flickor för att laga sin dotters trasiga nylle.

bästa scen: christiane accepterar sitt öde och släpper ut vita duvor som flyger runt henne i luften, medan hundar biter ihjäl hennes pappa

komplement:

bride of frankenstein [james whale 1935]

les diaboliques [henri-georges clouzot 1955]

abre los ojos [alejandro amenábar 1997]


15. the meaning of life [terry jones & terry gilliam 1983]

monty python filosoferar om meningen med födseln, livet och döden. can you find the fish?

bästa scen: mr creosote på restaurangen. "fuck off. I'm full"

komplement:

smultronstället [ingmar bergman 1957]

life of brian [terry jones 1979]

groundhog day [harold ramis 1993]


14. naked [mike leigh 1994]

anti-hjälten johnny flyr till london där han verbalt krossar över alla som kommer i hans väg, inklusive ensamma nattvakter, och sin ex-flickvän. en dialogdriven skildring av west end där johnny lämnar varje person han möter nedbruten och förvirrad. den bästa filmen på hela 90-talet.

bästa scen: johnny möter överenergiska skotten archie [ewen bremner] vid ett gathörn. "do you dream in scotch? like dream about sporran-clad caber-tossing haggis galloping over porridge-covered glens?" "fucking shite!"

komplement:

meantime [mike leigh 1984]

life is sweet [mike leigh 1990]

raining stones [ken loach 1993]


13. gimme shelter [david & albert maysles, charlotte swerin 1970]

hells angels håller ordning på stenade rolling stones-fans i altamont.

bästa scen: jaggers tomma ansiktsuttryck när han ser meredith hunter stickas ihjäl med en kniv

komplement:

one plus one [jean-luc godard 1968]

cocksucker blues [robert frank 1972]

the last waltz [martin scorsese 1978]


12. ett anständigt liv [stefan jarl 1979]

elva år efter dom kallar oss mods, möter stefan jarl kenta och stoffe igen. ska man bara se en svensk film i sitt liv så är det denna.

bästa scen: kentas reaktion när han får reda på att stoffe är död

komplement:

kvarteret korpen [bo viderberg 1963]

här har du ditt liv [jan troell 1966]

up in smoke [lou adler 1978]


11. the conversation [francis ford coppola 1974]

coppolas bästa film, gjord mellan dom två första Gudfadern-filmerna, är en klaustrofobisk konspirationsthriller om avlyssningsexperten harry caul [gene hackman] som hamnar mitt i ett triangeldrama där någon kommer att bli mördad. en film som stannar kvar i ens huvud i veckor efter man sett den.

bästa scen: harry förstår till slut hur meningen "he'd kill us if he got the chance" ska tolkas. men då är det för sent.

komplement:

the manchurian candidate [john frankenheimer 1962]

the parallax view [alan j pakula 1974]

jfk [oliver stone 1991]


10. withnail & I [bruce robinson 1986]

två arbetslösa alkoholiserade skådespelare åker på semester ['av misstag'] till landsbygden. innehåller ett oändligt antal one-liners.

bästa scen: marwood möter sin goliat i form av en full irländare som stör sej på hans parfymerade skor. "I've been called a ponce..." withnail: "what fucker said that?!"

komplement:

harvey [henry koster 1950]

my favorite year [richard benjamin 1982]

straw dogs [sam peckinpah 1971]


9. á bout de souffle [jean-luc godard 1960]

jean-paul belmondo och jean seberg, det vackraste paret på film någonsin, i godards minst sagt stilbildande new wave klassiker.

bästa scen: öppningsscenen, där belmondo - coolare än tusen fonzies, med cigaretten i högra mungipan och en strimma rök i den vänstra - drar tummen över läpparna och spanar ut under den nedsänkta hatten

komplement:

the maltese falcon [john houston 1941]

pierrot le fou [jean-luc godard 1965]

pusher [nicolas winding refn 1996]


8. mean streets [martin scorsese 1973]

den bästa new york-skildringen jämte taxi driver [1976]. 'and the rest is bullshit and you know it'. scorseses första mästerverk.

bästa scen: "you're can't call me a mook?" bråket i biljardhallen till marvellets 'please mr postman'

komplement:

the long good friday [john mackenzie 1981]

goodfellas [martin scorsese 1990]

carlito's way [brian de palma 1993]


7. rear window [alfred hitchcock 1954]

james stewart, fast i sin rullstol med gipsat ben, fördriver dagarna med att studera sina grannar. en dag börjar han misstänka att mannen mittemot har mördat sin fru. lika nagelbitande varje gång man ser den.

bästa scen: gracy kelly söker igenom grannens lägenhet, då den rullstolsbundna stewart hjälplöst ser genom sitt kameraobjektiv grannen återvända hem

komplement:

rope [alfred hitchcock 1948]

the man who knew too much [alfred hitchcock 1956]

peeping tom [michael powell 1960]


6. mulholland dr. [david lynch 2001]

los angeles personifierat och filtrerat genom lynchs hjärna. som twin peaks förflyttat till hollywood, fast utan fiskar i kaffekokare och kvinnor med stubbar, men med prisvinnande kängrus, uteliggare bakom winkey's och en blå kub som innehåller en vackrare och mer perfekt värld än den som finns runt omkring oss.

bästa scen: betty och rita på club silencio, båda i tårar till en falsk trumpet, ett rött draperi och världens vackraste dröm

komplement:

sunset boulevard [billy wilder 1950]

persona [ingmar bergman 1966]

donnie darko [richard kelly 2001]


5. jaws [steven spielberg 1975]

vithaj terroriserar amity island. bör ses en gång om året fram tills man dör. minst.

bästa scen: quints indianapolisberättelse, säkerligen. "eleven hundred men went in the water, 316 come out and the sharks took the rest..."

komplement:

creature from the black lagoon [jack arnold 1954]

duel [steven spielberg 1972]

alien [ridley scott 1979]


4. harold & maude [hal ashby 1971]

självmordsbenägen pojkspoling och livsnjutande 80-åring faller för varandra. fullständigt unik.

bästa scen: harold ligger blodig i badkaret och väntar på att hans mamma ska hitta honom

komplement:

king kong [merian c cooper & ernest b schoedsack 1933]

being there [hal ashby 1979]

there's something about mary [bobby & peter farrelly 1998]

image89


3. blade runner [ridley scott 1982]

harrison ford jagar replikanter i technicolordyster framtid.

bästa scen: deckard och batty på hustaket. "I've seen things you people wouldn't belive... attackships on fire off the shoulder of orion... I watched c-beams glitter in the darkness at tannhäuser gate... all those moments will be lost like tears in the rain... time to die"

komplement:

metropolis [fritz lang 1927]

2001 - a space odyssey [stanley kubrick 1968]

brazil [terry gilliam 1985]


2. the texas chain saw massacre [tobe hooper 1974]

legendarisk ed gein-inspirerad klassiker från skräckfilmens guldålder. blev omtalad i sverige på 80-talet när den tillsammans med en del andra b-slashers togs upp i programmet studio s där begreppet videovåld föddes. 'en kastrerad monty python-film' kallade någon den. trots alla uppföljare och nyinspelningar står den sej som den bästa skräckfilmen som någonsin gjorts, men är ändå missförstådd och underskattad.

bästa scen: grandpa slår sally i huvudet med en hammare medan resten av familjen står entusiastiskt och hejar på. sally tar sej loss, hoppar ut genom fönstret, och flyr ut i frihet.

komplement:

psycho [alfred hitchcock 1960]

deranged [jeff gillen & alan ormsby 1974]

the hills have eyes [wes craven 1977]


1. a clockwork orange [stanley kubrick 1971]

alex tvingas lämna sitt ultravåldsamma liv och sina droogs för the old ninth symphony-hjärntvätt. en film man inte behöver gilla. men som man ska ha sett. right, right?

bästa scen: "there was a window open with the stereo on and I viddied right at once what to do..." alex slår ner dim i vattnet och skär honom över handen med en kniv.

komplement:

dr. strangelove [stanley kubrick 1964]

if... [lindsay anderson 1968]

fight club [david fincher 1999]

image90


Kommentarer
Postat av: A

Donnie Darko.

2007-10-29 @ 19:04:50
URL: http://popfarmor.blogg.se
Postat av: Erik

Skitbra lista! Håller inte med om allt men listan håller hög klass.

Snyggt.

2008-03-03 @ 13:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0